Egy sárgarépa tart görbe tükröt nekünk - A Répakirály a Budaörsi Latinovits Színházban

2025.10.06 kovacsad

Egy sárgarépa tart görbe tükröt nekünk - A Répakirály a Budaörsi Latinovits Színházban

Nagyszabású zenés előadás bemutatójára készül a Budaörsi Latinovits Színház. A többszörösen díjazott Liliom után újra Budaörsön rendez Kovalik Balázs, ezúttal Jacques Offenbach és Victorien Sardou nagyoperettjét, A RÉPAKIRÁLY-t állítja színpadra – a művet a színház apparátusához igazítva. Az előadásról, amelynek humorba fojtott társadalomkritikája kitűnően világít rá a különböző politikai rendszerek problémáira, már 1872-es, franciaországi bemutatója idején elismerően nyilatkoztak a kritikák. A RÉPAKIRÁLY bemutatója október 11-én lesz a Budaörsi Latinovits Színházban, az előadást magyar nyelven most először élvezhetik a nézők. Rosé szerepében Szaplonczay Máriát láthatja a közönség.

„Fennállásunk eddigi legnagyobb produkciójára készülünk, ilyen volumenű előadást még nem állítottak színpadra itt, Budaörsön.” – mondta A RÉPAKIRÁLY olvasópróbáján Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház igazgatója. 

A RÉPAKIRÁLY Budaörsön kerül először színre magyar nyelven, méghozzá Kovalik Balázs, Ari-Nagy Barbara, Závada Péter és Furák Péter átdolgozásában. A nagysikerű Liliom után Budaörsön másodszor rendező Kovalik a társulat egyik tagja, Spolarics Andrea javaslatára mélyedt el a műben, és meglátta a benne rejlő lehetőségeket. Ari-Nagy Barbara dramaturggal január óta dolgoztak azon, hogy érvényes, a Budaörsi Latinovits Színház színpadára alkalmas darab születhessen A répakirályból.

Offenbach-kal foglalkozni azért is szerencsés dolog, mert kisebb színpadra és szereplőgárdára is adaptálhatók a darabjai” – árulta el a rendező, aki az olvasópróbán beszélt az eredeti mű monumentális voltáról, a már-már operai léptékű tömegjelenetekről, sőt egy korabeli magyar nyelvű kritikából is idézett. A darabot egyébként a francia bemutató után pár évvel, 1877-ben Magyarországon is játszották: a Gyapjú utcai Német Színházban tűzték műsorra több alkalommal, a kor legnevesebb német nyelvű budapesti lapja, a Neues Pester Journal pedig még egy hosszabb cikket is közölt róla.

„Ezek az operettek a kor kabaréi voltak, tele az akkori viszonyokra reflektáló aktualitásokkal. Azonban a humoros jelenetek – pont a jelenidejűségük miatt – mára már szinte használhatatlanná váltak, ezért ki kellett találnunk, hogy mi mozgatja a szálakat, mi az, amit el kell hagynunk ahhoz, hogy a mostani közönség számára is élvezhető legyen” – fűzte tovább a szót Kovalik Balázs

Mint elmondta, nagyon kellett ügyelniük az arányokra, ugyanis fennállt a veszélye, hogy az újragondolt történet túlságosan „aktuálpolitizálódik”, amitől könnyen megbicsaklik a szerkezet. Ari-Nagy Barbarával, Závada Péterrel és Furák Péterrel igyekeztek megtalálni azt a szűk mezsgyét, amely mentén úgy tudják átültetni a mába az akkori viszonyokat, hogy ne legyenek túl konkrétak, mégis sejthetőek legyenek az utalások.

Már az eredeti darab is rendkívül pimasz és bátor mind zeneileg, mind szövegében, ezt a „pofátlanságát” az új változatban is szerették volna megtartani az alkotók. A dalszövegeket Závada Péter jegyzi, aki a rá jellemző izgalmas nyelvi játékokkal értelmezte újra a kuplékat, melyek zeneileg egyfajta ritmusjátékok. A zenei adaptációt Furák Péter készítette, aki az előadás zenei vezetője is. A RÉPAKIRÁLY koreográfusa a budaörsi színházban már sokadik alkalommal dolgozó Bodor Johanna, munkáját Hunyadi Balázs koreográfus-asszisztens segíti. Az énekpróbák Berecz Bea énektanár irányításával már a nyár elején elkezdődtek, így a színészek mostanra már otthonosan mozognak az operettkuplék világában.

Antal Csaba díszlettervező az operetthez a Budaörsi Latinovits Színház színpadára egy stilizált, ferde, elemelkedett teret álmodott meg, amelynek fóliarészei a vetítésekkel izgalmas látványvilágot teremtenek.

Ehhez kapcsolódnak Benedek Mari jelmezei, amelyek részben a mai trendekből inspirálódnak. „A leghangsúlyosabb és a legfőbb kiindulási pont a címszereplő, a Répakirály megfogalmazása volt, a többiek megjelenését hozzá igazítottam” – mondta a jelmeztervező, aki Kovalik Balázshoz hasonlóan szintén nem ismeretlen a budaörsi közönség számára, hiszen a Liliomban már találkozhattak a nézők az általa tervezett kosztümökkel. Most az operett könnyedségének filozófiáját és az előadás léptékét figyelembe véve alakította ki a figurák megjelenését, öltözékük színvilágát.

A RÉPAKIRÁLY-ban, amely a Budaörsi Latinovits Színház 2025/2026-os évadának első nagyszínpadi premierje lesz, Mertz Tibort láthatják a címszerepben a nézők. 24. Fridolint Sas Zoltán, Rosét Szaplonczay Mária, Kunigundát Szőts Orsi játssza majd. A további szereplők Böröndi Bence, Juhász Vince, Spolarics Andrea, Fröhlich Kristóf, Bregyán Péter, Bohoczki Sára, Chován Gábor, Ilyés Róbert, Bognár Anna, Gellért Dorottya és Kerek Dávid lesznek.

Az előadásra pár jegy még kapható! Jegyárak és jegyvásárlás itt!

Fotó: Borovi Dániel



 

CSATLAKOZZ HOZZÁNK


Neked ajánljuk
AJÁNLÓ
HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Ha feliratkozol hetente elküldjük neked a legfrissebb cikkeket.

Neved*:
E-mail címed*:
 

EZT OLVASTAD

Médiaajánlat   Impresszum - kontakt   Adatvédelem   © Minden jog fenntartva - OperettInfo.hu 2006-2025